GotBio: Potential för biobaserad energi i koldioxidneutrala scenarier på Gotland

Fossilfrihet till 2040 förutsätter att energisektorer samspelar
På Gotland finns det en stark koppling mellan energisektorna värme, el och transportbränslen. Det innebär att förändringar i en del av energisystemet kan få stor påverkan på övriga delar.
Målet för Gotland är att uppnå ett fossilfritt energisystem år 2040, inkluderat alla användarsektorer såsom bebyggelsen, industrin och transporter, och alla energibärare såsom el, fjärrvärme och bränslen. Denna studie har fokuserat på transportsektorn och dess kopplingar till energisystemet och industrin med syftet att undersöka den långsiktiga potentialen och synergierna mellan biogas och vätgas och deras biprodukter för användning inom industri- och transportsektorn ur ett övergripande systemperspektiv.
En optimeringsmodell för energisystemet har använts för att analysera scenarier för koldioxidneutralitet. Modellen har utvecklats med scenarier för transportsektorns utveckling och alternativ för elintensiv industri på Gotland i scenarier där antingen storskalig havsbaserad vindkraft byggs eller inte, och antingen med fokus på självförsörjning eller export av nya produkter.
Resultaten visar på starka kopplingar mellan de olika energisektorna värme, el och transportbränslen.
En kartläggning av biogaspotential på Gotland visar att det finns gödselresurser så att biogasproduktionen skulle kunna ca tredubblas till 2040 (dagens anläggning i Visby, plus två till lika stora anläggningar på södra respektive norra Gotland).
Resultat av kostnadsminimering av Gotlands värme-, el- och transportsektor till år 2050 visar följande:
- Biogasen kan täcka i princip hela busstrafikens bränslebehov och ungefär halva godstrafiken på land.
- Sjöfartens bränslebehov är cirka tio gånger större än den landbaserade trafiken på Gotland. ”Inhemska” bränslen kan inte täcka behovet om man inte i framtiden återupptar planerna på stora vindkraftsparker till havs.
- Om man i framtiden återupptar planerna på stora vindkraftsparker till havs i närheten av Gotland förändras förutsättningarna i Gotlands energisystem väldigt mycket. Stor tillgång på el kan innebära att man kan producera ”inhemskt” bränsle i form av vätgas till sjöfarten. Även annan elintensiv industri skulle kunna etableras, såsom exempelvis fossilfri konstgödselproduktion. Slutligen skulle värmesektorn påverkas genom att det blir mer gynnsamt att använda värmepumpar.
Få reda på mer
Resultaten finns presenterade i grafer på IVL:s webbplats.
Modellen bygger på den modell som används i GotHeat-projektet inom forskningsprogrammet Termo, som fokuserar på värmesektorn på Gotland.

Sofia Klugman
IVL Svenska Miljöinstitutet
sofia.klugman@ivl.se
Projektinformation
Deltagare
IVL
Norwegian Hydrogen
Uppsala universitet
Region Gotland
Brogas AB
Tidplan
November 2023 - december 2024
Total projektkostnad
1 660 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
P2023-00835
Fler projekt

Ökat utbyte av hållbart flygbränsle från kraftlignin genom multistrategiskt tillvägagångssätt: fraktionering, ligninderivatisering, hydrering
Lignol® är en ligninbaserad bio-olja framtagen för att vara kompatibel med befintlig raffinaderiinfrastruktur. Att det är en ligninbaserad produkt möjliggör produktion av…
Projektledare: Marcus Jawerth
Pågående

Effektiv produktion av hårt kol från modifierat lignin
Den storskaliga användningen av natriumjonbatterier (eng: Sodium Ion Batteries, SIB) förväntas bidra till realiseringen av ett fossilfritt samhälle som är beroende av…
Projektledare: Habtom Desta Asfaw
Pågående

Luktreducering av sulfatlignin till termoplaster – en ny testbädd
Sulfatlignin har en stor potential att ersätta fossilbaserade material i många applikationer på grund av dess tillgänglighet och molekylarstruktur. Dess karakteristiska lukt…
Projektledare: Katarina Ohlsson
Pågående