GotBio: Potential för biobaserad energi i koldioxidneutrala scenarier på Gotland

Gotland har fått i uppdrag att driva på omställningen genom att agera pilotområde för ett hållbart energisystem. Industrin och transportsektorn bidrar till en stor del av koldioxidutsläppen på ön. I framtiden kommer industri-, transport-, el- och värmesektorerna att vara mer sammankopplade och var och en av dessa sektorer kan inte studeras isolerat från de andra.
Syftet med projektet är att undersöka den långsiktiga potentialen och synergierna mellan biogas och vätgas och deras biprodukter för användning inom industri- och transportsektorn ur ett övergripande systemperspektiv. Målet är att vidareutveckla en optimeringsmodell för energisystemet, där scenarier för koldioxidneutralitet på Gotland analyseras.
Modellen bygger på den modell som används i det inom forskningsprogrammet Termo pågående GotHeat-projektet, som fokuserar på värmesektorn på Gotland. Energisystempåverkan av biogas- och vätgasanvändning i industri- och transportsektorerna för de olika scenarierna analyseras också.

Sofia Klugman
IVL Svenska Miljöinstitutet
sofia.klugman@ivl.se
Projektinformation
Deltagare
IVL
Norwegian Hydrogen
Uppsala universitet
Region Gotland
Brogas AB
Tidplan
November 2023 - december 2024
Total projektkostnad
1 660 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
P2023-00835
Fler projekt

Utveckla och förbereda kommersialisering av det ytaktiva ämnet natrium-suberinhydrolysat från industriell björkbark
Den cirkulära bioekonomin är inriktad på en hållbar och resurseffektiv användning av biomassa som rester och avfall och att optimera dess värde…
Projektledare: Peter Skagerlind
Slutförd: 2024-12-04

Effektiv användning av biomassa för ett robust och klimatvänligt energisystem
Bioenergi är förnybar, kan erbjuda flexibel kraft i elsystemet och inhemskt producerade bränslen. Dock riskerar användning av bioenergi att orsaka växthusgasutsläpp på…
Projektledare: Lina Reichenberg
Pågående

Klassificering och hållbarhetskriterier för förnybara drivmedel i EU – vad gäller egentligen?
I syfte att bidra till en ökad användning hållbara bränslen har EU infört förnybartdirektivet (RED). För att säkerställa att bränslen är hållbara…
Projektledare: Karin Pettersson
Pågående