Effektiv produktion av hårt kol från modifierat lignin
Den storskaliga användningen av natriumjonbatterier (eng: Sodium Ion Batteries, SIB) förväntas bidra till realiseringen av ett fossilfritt samhälle som är beroende av energi som bygger på hållbara, rikligt förekommande och biobaserade råvaror.
Hårt kol baserat på biomassaresurser som lignin har visat lovande potential för att möjliggöra kommersiella natrumjonbatterier. Den största utmaningen är att hårda kol uppvisar odefinierad struktur och kemisk sammansättning, vilket gör det svårt att förutsäga deras prestanda i praktiska tillämpningar.
Detta projekt samlar forskare från Uppsala universitet, RISE och Altris AB för att utveckla nya syntesvägar för hårda kol från modifierat lignin. Ett antal steg för isolering, modifiering och karbonisering av lignin kommer att utformas för att producera hårda kol med kontrollerad struktur och egenskaper. Nya metoder som är lämpliga för att karaktärisera hårda kol kommer att utvecklas baserat på elektrokemiska tekniker, låg-vinkel röntgenspridning, TEM, Ramanspridning och elektronspektroskopi.
Habtom Desta Asfaw
Uppsala universitet
habtom.desta.asfaw@kemi.uu.se
Projektinformation
Deltagare
Uppsala universitet
RISE
Altris AB
Tidplan
Januari 2023 - december 2025
Total projektkostnad
7 528 566 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2022-00559
Fler projekt
Bioraffinering av bark vid biokemisk konvertering och i skogsindustriella processer
Bark är en underutnyttjad restström från massabruk och sågverk och dess användning inom biokemisk konvertering är inte väl undersökt. I det här…
Projektledare: Leif Jönsson
Pågående
GotBio: Potential för biobaserad energi i koldioxidneutrala scenarier på Gotland
Gotland har fått i uppdrag att driva på omställningen genom att agera pilotområde för ett hållbart energisystem. Industrin och transportsektorn bidrar till…
Projektledare: Sofia Klugman
Pågående
Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel
Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av…
Projektledare: Jonas Åkerman
Pågående