Energieffektivt fossilfritt flyg i regional kollektivtrafik för en grön omställning (NORRFLYG)
I den gröna omställningen, speciellt i norra Sverige, efterfrågar industrin arbetskraft, specialister och kvalificerad utrustning från allt större omland. Omställningen kräver bostadsbyggande men även nya kommunikations- och transportmöjligheter. Järnvägar är energieffektiva men tar liksom bostadsbyggande lång tid att etablera. Flyglinjer kan startas snabbare och är flexibla. Flygplatser finns och ett fossilfritt flyg skulle kunna ge stöd för den gröna omställningens behov av breddade transportmöjligheter.
Men i Sverige är flyg inte, som till exempel i Norge, en del av den regionala kollektivtrafiken. När ett fossilfritt flyg blir tekniskt tillgängligt hindrar institutionella brister och regleringar flyget att ta en viktig roll för lokal och regional kommunikation.
Vi visar hur dessa brister kan åtgärdas, vi modellerar och identifierar ett regionalt energieffektivt nätverk för flyg som kan bredda utbudet av kollektivtrafik i norra Sverige till stöd för den gröna omställningen.
Jonas Westin
Umeå universitet
jonas.westin@umu.se
Projektinformation
Deltagare
Umeå universitet
VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut
Tidplan
April 2024 - mars 2026
Total projektkostnad
3 618 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01429
Fler projekt
Fossilfri multikopter för tunga lyft
Drönare har under de senaste åren slagit igenom och används inom en mängd olika tillämpningar i samhället. Det saknas dock kraftfulla fossilfria…
Projektledare: Mikael Hult
Pågående
Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel
Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av…
Projektledare: Jonas Åkerman
Pågående
Biobaserad värmeöverföringsvätska
Affärsplanen ändrade riktning till fördel för grönt glykolalternativ I det här projektet har en teknoekonomisk analys genomförts för en typ av vattenbaserad…
Projektledare: Per Wiklund
Slutförd: 31 december 2023