Bioraffinering av bark vid biokemisk konvertering och i skogsindustriella processer
Bark är en underutnyttjad restström från massabruk och sågverk och dess användning inom biokemisk konvertering är inte väl undersökt.
I det här projektet kommer den tekniska och ekonomiska potentialen i separat bioraffinering av färsk bark genom innovativ förbearbetningsteknik och grön extraktion att undersökas. Projektet omfattar de kvantitativt viktigaste barksorterna i Sverige, det vill säga bark från gran, tall och björk. Preliminära försök tyder på att höga extraktionsutbyten kan erhållas och med det nya produkter som barkbaserade fett- och hartssyror och polyfenoler.
I biokemisk konvertering är barkning ingen självklar del av processen och i det fallet kommer separat bioraffinering av bark genom grön extraktion att vägas mot det idag normala tillvägagångssättet: inkludering av både ved och bark i förbehandlings- och försockringssteg.
Ett bättre nyttjande av bark har potential att ge mer flytande drivmedel utan ökat uttag av skogsråvara, ge nya produkter, samt förbättrad biokemisk konvertering.
Leif Jönsson
Umeå universitet
leif.jonsson@umu.se
Projektinformation
Deltagare
Umeå universitet
Sveriges lantbruksuniversitet SLU
SEKAB BioFuels & Chemicals AB
Tidplan
November 2022 - december 2025
Total projektkostnad
5 477 816 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2022-00569
Fler projekt
Biogasscenarier
Biogas är förknippat med flera nyttor som kan stödja en omställning mot en cirkulär ekonomi med minskad klimatpåverkan. Den statliga offentliga utredningen…
Projektledare: Thomas Hans-Martin Magnusson
Pågående
Synergier och kompromisser på väg mot framtidens skogsbaserade lösningar
Svensk skogssektor möter dels krav på ökad kolinlagring i skogen och förändrade skötselmetoder som ger minskad produktion, dels potentiellt nya – och…
Projektledare: Göran Berndes
Pågående
Klassificering och hållbarhetskriterier för förnybara drivmedel i EU – vad gäller egentligen?
I syfte att bidra till en ökad användning hållbara bränslen har EU infört förnybartdirektivet (RED). För att säkerställa att bränslen är hållbara…
Projektledare: Karin Pettersson
Pågående