Ligninbaserade batterier
Projektet syftar till att utveckla nya naturliga, vattenbaserade organiska redoxlösningar baserade på lignin, som elektrolyter i ett flödesbatteri. Dessa har potential att drastiskt minska kostnaden för energilager för stationära tillämpningar i jämförelse med till exempel motsvarande flödesbatterier baserade på vanadin eller Li-jonbatterier.
I projektet kommer biprodukten lignin från massa- och papperstillverkning att modifieras genom att använda en ny metod för depolymerisering av lignin, som utvecklats vid kemiteknik på Lunds universitet. Lösningarna kommer sedan att karakteriseras elektrokemiskt i flödesbatteri vid kemiteknik på Kungliga tekniska högskolan.
Inom ramen för projektet kommer först den oxidativa depolymeriseringen att optimeras för att generera lämpliga ligninfragment både som de är efter depolymerisering och efter ytterligare modifiering. För batterierna kommer egenskaper som cellresistans, kapacitetsbevarande och coulombic efficiency vara föremål för optimering.
Christian Hulteberg
Lunds universitet
christian.hulteberg@chemeng.lth.se
Projektinformation
Deltagare
Lunds universitet
KTH
Miscancell
Tidplan
Januari 2022 – december 2024
Total projektkostnad
7 467 119 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2021-00137
Fler projekt
Katalytisk produktion av gröna estrar från biomassa i en bioraffinaderikontext
Ett fossilfritt och hållbart samhälle är av yttersta vikt och en viktig del är att använda biomassa. Biomassa består av lignin, cellulosa…
Projektledare: Louise Olsson
Pågående
Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel
Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av…
Projektledare: Jonas Åkerman
Pågående
Klassificering och hållbarhetskriterier för förnybara drivmedel i EU – vad gäller egentligen?
I syfte att bidra till en ökad användning hållbara bränslen har EU infört förnybartdirektivet (RED). För att säkerställa att bränslen är hållbara…
Projektledare: Karin Pettersson
Pågående