Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel

Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av fossila bränslen, är kostnadseffektiva och har hög grad av genomförbarhet, samt att (b) analysera lämpliga kombinationer av styrmedel för att förverkliga sådana scenarier.
Det finns fyra huvudalternativ till fossilfria bränslen för flyget: biobränslen, elektrobränslen, väte och el. I projektet kommer vi att ha ett systemperspektiv på hur bränsletillförseln till flygsektorn kan se ut om hela (globala) samhället ska kunna nå Parismålen. En fråga vi kommer ägna speciell uppmärksamhet åt är hur man kan beakta den minskade höghöjdseffekten av förnybara bränslen i scenarierna.
Vad som är rättvisa/effektiva fördelningar av bioenergi mellan olika länder, grupper och sektorer, samt över tid, är en annan viktig fråga. Potentiella konflikter mellan användning av elektrobränslen och koldioxidlagring ska också analyseras.
Jonas Åkerman
KTH Kungliga tekniska högskolan
jonas.akerman@abe.kth.se
Projektinformation
Deltagare
KTH
Chalmers tekniska högskola
Tidplan
December 2023 - december 2026
Total projektkostnad
6 350 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01500
Fler projekt

Beslutsunderlag för kommersiella anläggningar för OFS hållbara drivmedel
Störst konkurrensfördelar med satsning på grönt flygbränsle Med detta projekt har OFS kunnat vidareutveckla sina tekno-ekonomiska analyser och affärsmodell till ett beslutsunderlag…
Projektledare: Erik Nelsson
Slutförd: 2023-12-19

Synergier och kompromisser på väg mot framtidens skogsbaserade lösningar
Svensk skogssektor möter dels krav på ökad kolinlagring i skogen och förändrade skötselmetoder som ger minskad produktion, dels potentiellt nya – och…
Projektledare: Göran Berndes
Pågående

FOUNDATIONS
Ny teknik utlovar högre utbyte från hållbar och lokalt framställd biomassa Phoenix Biopowers BTC-teknik, Biomass-fired Top Cycle, möjliggör att på ett flexibelt…
Projektledare: Michael Bartlett
Slutförd: 2023-03-01