Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel

Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av fossila bränslen, är kostnadseffektiva och har hög grad av genomförbarhet, samt att (b) analysera lämpliga kombinationer av styrmedel för att förverkliga sådana scenarier.
Det finns fyra huvudalternativ till fossilfria bränslen för flyget: biobränslen, elektrobränslen, väte och el. I projektet kommer vi att ha ett systemperspektiv på hur bränsletillförseln till flygsektorn kan se ut om hela (globala) samhället ska kunna nå Parismålen. En fråga vi kommer ägna speciell uppmärksamhet åt är hur man kan beakta den minskade höghöjdseffekten av förnybara bränslen i scenarierna.
Vad som är rättvisa/effektiva fördelningar av bioenergi mellan olika länder, grupper och sektorer, samt över tid, är en annan viktig fråga. Potentiella konflikter mellan användning av elektrobränslen och koldioxidlagring ska också analyseras.

Jonas Åkerman
KTH Kungliga tekniska högskolan
jonas.akerman@abe.kth.se
Projektinformation
Deltagare
KTH
Chalmers tekniska högskola
Tidplan
December 2023 - december 2026
Total projektkostnad
6 350 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01500
Fler projekt

Framtidens biodrivmedelsproduktion i EU – potentialer, tekniker och styrmedel
Biodrivmedelsmarknaden i EU är under snabb förändring. Förändringar i policylandskapet till följd av ökade klimatambitioner förväntas öka efterfrågan på biodrivmedel. Om den…
Projektledare: Jonas Zetterholm
Pågående

GotBio: Potential för biobaserad energi i koldioxidneutrala scenarier på Gotland
Fossilfrihet till 2040 förutsätter att energisektorer samspelar På Gotland finns det en stark koppling mellan energisektorna värme, el och transportbränslen. Det innebär…
Projektledare: Sofia Klugman
Slutförd: 2025-06-09

CelluXtreme – Genomförbarhetsstudie för uppskalning
CelluXtreme har en unik teknologi för att spinna starka fibrer från 100% nanocellulosa med grön kemi och med låga emissioner till luft…
Projektledare: Anna Wiberg
Slutförd: 2024-04-02