Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel
Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av fossila bränslen, är kostnadseffektiva och har hög grad av genomförbarhet, samt att (b) analysera lämpliga kombinationer av styrmedel för att förverkliga sådana scenarier.
Det finns fyra huvudalternativ till fossilfria bränslen för flyget: biobränslen, elektrobränslen, väte och el. I projektet kommer vi att ha ett systemperspektiv på hur bränsletillförseln till flygsektorn kan se ut om hela (globala) samhället ska kunna nå Parismålen. En fråga vi kommer ägna speciell uppmärksamhet åt är hur man kan beakta den minskade höghöjdseffekten av förnybara bränslen i scenarierna.
Vad som är rättvisa/effektiva fördelningar av bioenergi mellan olika länder, grupper och sektorer, samt över tid, är en annan viktig fråga. Potentiella konflikter mellan användning av elektrobränslen och koldioxidlagring ska också analyseras.
Jonas Åkerman
KTH Kungliga tekniska högskolan
jonas.akerman@abe.kth.se
Projektinformation
Deltagare
KTH
Chalmers tekniska högskola
Tidplan
December 2023 - december 2026
Total projektkostnad
6 350 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01500
Fler projekt
Bioflex – biobaserade energibärares bidrag till ett flexibelt energisystem
Bioflex syftar till att öka flexibiliteten, redundansen och robustheten i energisystemet genom att integrera biologiskt producerade energibärare (biovätgas/biogas) med elektrolytisk vätgas. Genom…
Projektledare: Erika Lönntoft
Pågående
Fossilfri multikopter för tunga lyft
Drönare har under de senaste åren slagit igenom och används inom en mängd olika tillämpningar i samhället. Det saknas dock kraftfulla fossilfria…
Projektledare: Mikael Hult
Pågående
Green2Feed – hållbart djurfoder och biogas från gröna blad
Att bli en bioekonomi på riktigt – hur löser vi frågor om hållbart proteinfoder och förnybar energi? För att kraftigt kunna öka…
Projektledare: Thomas Prade
Pågående