Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel

Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av fossila bränslen, är kostnadseffektiva och har hög grad av genomförbarhet, samt att (b) analysera lämpliga kombinationer av styrmedel för att förverkliga sådana scenarier.
Det finns fyra huvudalternativ till fossilfria bränslen för flyget: biobränslen, elektrobränslen, väte och el. I projektet kommer vi att ha ett systemperspektiv på hur bränsletillförseln till flygsektorn kan se ut om hela (globala) samhället ska kunna nå Parismålen. En fråga vi kommer ägna speciell uppmärksamhet åt är hur man kan beakta den minskade höghöjdseffekten av förnybara bränslen i scenarierna.
Vad som är rättvisa/effektiva fördelningar av bioenergi mellan olika länder, grupper och sektorer, samt över tid, är en annan viktig fråga. Potentiella konflikter mellan användning av elektrobränslen och koldioxidlagring ska också analyseras.
Jonas Åkerman
KTH Kungliga tekniska högskolan
jonas.akerman@abe.kth.se
Projektinformation
Deltagare
KTH
Chalmers tekniska högskola
Tidplan
December 2023 - december 2026
Total projektkostnad
6 350 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01500
Fler projekt

Maximera biogasproduktionen med efterbehandlingstillämpningar
Anaerob rötning är en hållbar process som kombinerar avfallshantering, återvinning av näringsämnen och produktion av ren energi. En betydande del av råvarans…
Projektledare: Alex Enrich Prast
Pågående

Paulownia – En ny möjlighet till energi- och klimatomställningen i Sverige
Hur kan Paulownia odlas kommersiellt i Sverige? Projektet har undersökt vad som krävs för att lyckas med odling av Paulownia i Sverige….
Projektledare: Jarmo Spiik
Slutförd: 2023-04-28

Uppgradering av biobaserad pyrolysolja i befintlig raffinaderiinfrastruktur
Restprodukter från skogs- och jordbruk är en attraktiv råvara att göra biodrivmedel av. Biomassan kan förvätskas till bioolja via pyrolys, men uppgradering…
Projektledare: Linda Sandström
Pågående