Energieffektivt fossilfritt flyg i regional kollektivtrafik för en grön omställning (NORRFLYG)
I den gröna omställningen, speciellt i norra Sverige, efterfrågar industrin arbetskraft, specialister och kvalificerad utrustning från allt större omland. Omställningen kräver bostadsbyggande men även nya kommunikations- och transportmöjligheter. Järnvägar är energieffektiva men tar liksom bostadsbyggande lång tid att etablera. Flyglinjer kan startas snabbare och är flexibla. Flygplatser finns och ett fossilfritt flyg skulle kunna ge stöd för den gröna omställningens behov av breddade transportmöjligheter.
Men i Sverige är flyg inte, som till exempel i Norge, en del av den regionala kollektivtrafiken. När ett fossilfritt flyg blir tekniskt tillgängligt hindrar institutionella brister och regleringar flyget att ta en viktig roll för lokal och regional kommunikation.
Vi visar hur dessa brister kan åtgärdas, vi modellerar och identifierar ett regionalt energieffektivt nätverk för flyg som kan bredda utbudet av kollektivtrafik i norra Sverige till stöd för den gröna omställningen.
Jonas Westin
Umeå universitet
jonas.westin@umu.se
Projektinformation
Deltagare
Umeå universitet
VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut
Tidplan
April 2024 - mars 2026
Total projektkostnad
3 618 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01429
Fler projekt
Kol- och klimateffektiv användning av biogent avfall för cirkulära kemikalier
I Sverige förbränns årligen ca 7 miljoner ton avfall för energiåtervinning. Mer än 60% av kolet tillgängligt i det avfallet är av…
Projektledare: Sima Ajdari
Pågående
Biogasbaserad reservkraftstjänst
Projektet handlar om att utveckla en tjänst där kunden köper en reservkraftsfunktion baserad på biogas. Tjänsten är ett helhetskoncept med installation av…
Projektledare: Steve Karlsson
Pågående
Energieffektivare virkestorkning vid sågverken
Torkningen av sågat virke vid sågverken leder till hög energiförbrukning liksom till kvalitetsförluster, begränsning av produktionskapaciteten och höga kostnader för utrustning och…
Projektledare: Dick Sandberg
Pågående