Överskottsel för biogasproduktion genom intermittent vätgasinjektion i efterrötkammare

På vägen mot att mildra den globala uppvärmningen och fasa ut fossila energikällor, utgör sol- och vindkraft en allt större andel av den producerade elektriciteten. Dessa källor är svåra att planera för eftersom de är väderberoende, vilket leder till fluktuerande elpriser. I situationer med hög produktion utan matchande efterfrågan är det möjligt att använda den billiga överskottselen för att producera väte (H2) genom elektrolys av vatten (power2gas). Men infrastrukturen för H2 är dyr. Det finns en möjlighet att i stället tillsätta H2 till befintliga biogasanläggningar.
Detta projekt kommer att fokusera på att utveckla en prisvärd och ny metod för att införa H2 i biogasanläggningar för omvandling till bio-metangas. Den teknik som föreslås i projektet är in-situ metanering i efterrötkammare. Vår hypotes är att det kan omvandlas effektivt utan att riskera den övergripande biogasprocessen. In-situ metanering i efterrötkammare är ännu inte så väl studerat, och mer kunskap behövs för att skapa en kostnadseffektiv process.
Jan Moestedt
Tekniska verken i Linköping AB
jan.moestedt@tekniskaverken.se
Projektinformation
Deltagare
Tekniska verken i Linköping AB
Linköpings Universitet
Sveriges lantbruksuniversitet
Uppsala Vatten och Avfall AB
Tidplan
December 2024 - december 2027
Total projektkostnad
6 216 087 SEK
Energimyndighetens projektnummer
P2024-03024
Fler projekt

Bioflex – biobaserade energibärares bidrag till ett flexibelt energisystem
Bioflex syftar till att öka flexibiliteten, redundansen och robustheten i energisystemet genom att integrera biologiskt producerade energibärare (biovätgas/biogas) med elektrolytisk vätgas. Genom…
Projektledare: Erika Lönntoft
Pågående

Substitution av fossilt kol med lignin i ugnselektroder för metallurgisk industri
Den metallurgiska industrin använder i dag stora mängder fossilbaserat kol. Tillverkning av anoder och katoder för aluminiumindustrin är den största konsumenten av…
Projektledare: Peter Rättö
Pågående

Klassificering och hållbarhetskriterier för förnybara drivmedel i EU – vad gäller egentligen?
I syfte att bidra till en ökad användning hållbara bränslen har EU infört förnybartdirektivet (RED). För att säkerställa att bränslen är hållbara…
Projektledare: Karin Pettersson
Pågående