Järnsand som bäddmaterial för fluidbäddförbränning
Det här projektet undersöker möjligheten att använda järnsand (granulerad slagg från kopparframställning) som bäddmaterial för fluidbäddförbränning.
Järnsand är en biprodukt med lågt ekonomiskt värde som genereras i stora mängder av företaget Boliden. Det består i huvudsak av järn- och kiseloxider. När järnsand används vid förbränning fungerar den som en så kallad syrebärare. Med det avses att materialet har förmågan att absorbera och släppa ifrån sig syre och på så vis fungera som en slags syrebuffert.
Syrebärare har påvisats kunna förbättra prestandan i existerande förbränningsanläggningar och konceptet kommersialiseras just nu av företaget Improbed.
Det långsiktiga målet med det här projektet är att möjliggöra substitution av kiselsand i förbränningsapplikationer med biprodukten järnsand. Detta skulle minska uttaget av jungfruliga mineraler, samt potentiellt minska kostnader och förbättra prestanda för existerande förbränningsanläggningar.
Magnus Rydén
Chalmers tekniska högskola
magnus.ryden@chalmers.se
Projektinformation
Deltagare
Chalmers
Boliden Commercial AB
Improbed AB
Tidplan
November 2022 - juni 2024
Total projektkostnad
1 540 250 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2022-00557
Fler projekt
Utveckling av biohållbart bindemedel för batterielektrodtillverkning
Bindemedel av polyvinylidenfluorid (PVDF) utgör cirka 2-3 procent av elektrodens massa i ett litiumjonbatteri (Lithium Ion Battery, LIB) och är avgörande för…
Projektledare: Jinhua Sun
Pågående
FUSE – Ihopkoppling av C6-furaner som är hållbara från C5-biobaserade värdekedjor genom bioelektrokemi och CO2
Huvudmålet med detta projekt är att generera kunskap och grön teknik för att möjliggöra framställning av hållbara furanbaserade plattformskemikalier genom biobaserade värdekedjor…
Projektledare: Per-Olof Syrén
Pågående
Klassificering och hållbarhetskriterier för förnybara drivmedel i EU – vad gäller egentligen?
I syfte att bidra till en ökad användning hållbara bränslen har EU infört förnybartdirektivet (RED). För att säkerställa att bränslen är hållbara…
Projektledare: Karin Pettersson
Pågående