Bränslescenarier för flyget – Klimateffektivitet, genomförbarhet och styrmedel
Det övergripande syftet med projektet är att (a) utarbeta scenarier för flygets bränsletillförsel som ger kraftigt minskad klimatpåverkan jämfört med användning av fossila bränslen, är kostnadseffektiva och har hög grad av genomförbarhet, samt att (b) analysera lämpliga kombinationer av styrmedel för att förverkliga sådana scenarier.
Det finns fyra huvudalternativ till fossilfria bränslen för flyget: biobränslen, elektrobränslen, väte och el. I projektet kommer vi att ha ett systemperspektiv på hur bränsletillförseln till flygsektorn kan se ut om hela (globala) samhället ska kunna nå Parismålen. En fråga vi kommer ägna speciell uppmärksamhet åt är hur man kan beakta den minskade höghöjdseffekten av förnybara bränslen i scenarierna.
Vad som är rättvisa/effektiva fördelningar av bioenergi mellan olika länder, grupper och sektorer, samt över tid, är en annan viktig fråga. Potentiella konflikter mellan användning av elektrobränslen och koldioxidlagring ska också analyseras.
Jonas Åkerman
KTH Kungliga tekniska högskolan
jonas.akerman@abe.kth.se
Projektinformation
Deltagare
KTH
Chalmers tekniska högskola
Tidplan
December 2023 - december 2026
Total projektkostnad
6 350 000 SEK
Energimyndighetens projektnummer
2023-01500
Fler projekt
Förstudie till projekt med syfte att kommersialisera en industriell torkprocess baserad på mikrovågsteknik
Ny torkprocess sparar pengar och resurser när sågverk ställer om I det här projektet har MicroDri AB studerat hur deras teknik för…
Projektledare: Victor Borén
Slutförd: 2023-09-01
Hållbar och kostnadseffektiv produktion av biobaserade bränslen och kemikalier via slurry-vätebehandling av restprodukter från skogsbruk
Storskalig implementering av biobränslen kommer att krävas om Sverige ska kunna nå sina högt ställda mål gällande utfasning av fossila bränslen inom…
Projektledare: Niklas Bergvall
Pågående
CelluXtreme – Genomförbarhetsstudie för uppskalning
CelluXtreme har en unik teknologi för att spinna starka fibrer från 100% nanocellulosa med grön kemi och med låga emissioner till luft…
Projektledare: Anna Wiberg
Pågående